ساختمان موتور کولر آبي
اين نوع موتورها از نوع قفسي (قفس سنجابي) با راه انداز خازني يا مقاومتي دو دور مي‌باشند، که در قدرتهاي مختلف 0.25 ، 0.5 و 0.75 اسب بخار و بالاتر نسبت به حجم هوادهي کولر انتخاب مي‌شوند.
اين نوع موتورها به دليل نداشتن کلکتور (روتور سيم پيچي شده) با صداي بسيار کم ‌، حجم ، قيمت کمتر وعمر طولاني‌تر مورد استفاده قرار مي‌گيرند.
موتور کولر داراي دو دور حدود 1000 و 1500 دور در دقيقه است، که به نام دور کند و دور تند معروف است. ساختمان اين موتورها براساس سه مشخصه سيم پيچ که راه انداز دورکند و دورتند هستند، ساخته مي‌شوند.
در روي بدنه موتور کولر قسمت الکتريکي کليد گريز از مرکز وجود دارد که سرهاي خروجي سيم پيچ‌ها و کابل ورودي برق به آن متصل مي‌شود. روي قسمت کائوچويي اين کليد لغات (COM) مشترک (HI) تند (LO) کند ديده مي‌شود.
جرياني که موتور در دورهاي تند و کند مي‌کشد، حدود يک اسب بخار و (4.2 آمپر) است. براي کولرهاي با حجم هوا دهي زياد از موتورهاي سه فاز با يک دور (1500 دور در دقيقه) استفاده مي‌شود. ساختمان کولر آبي از بخشهاي مختلفي تشکيل شده‌اند که آنها را بررسي مي‌کنيم.
استاتور (قسمت ساکن موتور)
استاتور از سه قسمت اصلي تشکيل شده است.
بدنه (طوقه)
اين قسمت استاتور از ورقهاي فولادي ساخته شده و توسط دستگاه درز جوش به صورت استوانه‌اي کامل در آمده است. قبل از جوش بدنه سوراخ‌هايي توسط پرس جهت تهويه روي آن تعبيه مي‌گردد. قبل از اينکه هسته و سيم‌بندي در آن قرار گيرد،روي آن آزمايشهايي انجام مي‌گيرد.
بدنه ابتدا فسفاته ، سپس لعابکاري و سرانجام رنگ مي‌شود. موقعي که استاتور روي پايه‌اش قرار مي‌گيرد، حتما قسمت بيرون منفذ آن بايد به سمت بالا باشد تا در مقابل ريزش آب و غيره محافظت گردد.
هسته
هسته الکتروموتوراز ورق‌هاي دينامو (فولادسيليس‌دار) که روي آن شيارهاي مخصوص و متفاوت تعبيه گرديده ، تشکيل شده است. قطرداخلي هسته 8.9 سانتيمتر و طول يا ضخامت محوري هسته براي موتورهاي 1/3 اسب بخار ، 4.3 سانتيمتر و براي موتورهاي 1/2 و 3/4 اسب بخار 5.4 سانتيمتر است.
روتور
روتور نيز از ورق‌هاي دينامو (فولاد سيليس‌دار) تشکيل شده است. در روي ورقها شيارهايي تعبيه شده است که آلومينيم مذاب در آن تزريق مي‌شود. آلومينيم مذاب پره‌هاي خنک‌کننده دو سر رينگ را که ميله‌هاي روتور را اتصال کوتاه مي‌کند،نگه مي‌دارد. جهت سبک شدن روتور و تهويه بهتر آن در روي هسته در قسمت مرکزي سوراخهايي تعبيه مي‌شود.
درپوش و بوش‌ها
درپوش‌هاي انتهايي ، قسمتي از موتور را تشکيل مي‌دهند، که در مرکز آنها بوش‌هاي نگهدارنده محور روتور تعبيه شده است. جنس بوش‌ها از استيل و قسمت داخلي آنها از برنز مي‌باشد تا در مقابل بارهاي سنگين و سبک از استحکام کافي برخوردار باشند. روي بوشها منفذي تعبيه گرديده که در داخل آن نمد مخصوص آغشته به روغن قرار مي‌گيرد.
کليد گريز از مرکز (صفحه اتصالات)
اين کليد روي درپوش عقب الکتروموتورقرار دارد و چهارسر توسط فيش‌ها از زير به آن اتصال دارد.
در قسمت رويي يا بيروني کليد ، يک سيم مخصوص دور زياد که به فيشي با علامت HI که مخفف HIGH ، سيم دور کم به فيشي که به علامت LO که مخفف LOW و سيم برق مشترک به فيش با علامت COM که مخفف (COMON) است، متصل مي‌شوند.
توربين (بادبزن)
قسمت اصلي کولر که هواي داخل اطاقک را به داخل کانال مي‌دمد، توربين يا بادبزن ناميده مي‌شود. توربين از طريق يک فلکه (پولي) بزرگ با يک تسمه به فلکه موتور متصل مي‌گردد. توربين از تعدادي پره که با شکل و زاويه خاصي حول يک استوانه قرار دارند، تشکيل شده است.
پولي يا فلکه
پولي از آلومينيم خشک تهيه شده و انتقال قدرت از الکتروموتور به فن يا پروانه از طريق آنها انجام مي‌گيرد. پولي کوچک روي محور موتور و پولي بزرگ روي محور پروانه نصب مي‌شود .طرز قرار گرفتن آنها طوري است که هر دو آنها دقيقا روي يک صفحه فرضي قرار مي‌گيرند.
در غير اين صورت باعث خوردگي تسمه مي‌شوند. روي مرکز هريک از پولي‌ها يک پيچ مغزي قرار دارد که بايد توسط آچار آلن روي سطح صاف محورها تنظيم و سپس محکم شود. در غير اينصورت پس ازمدتي به صورت هرزگرد حرکت مي‌کنند.
ياتاقان
ياتاقان يا بستر قسمتي است که يک سر محور فن در داخل آنها قرارمي‌گيرد. ساختمان ياتاقان طوري است که نيروي وزن ناشي ا زمحور و فن و اصطکاک را به بدنه منتقل مي‌سازد، و چون بايد حداقل اصطکاک و ساييدگي را داشته باشد، لازم است ماهانه يک بار روغن‌کاري شوند. بهترين ياتاقانها نوع گرافيتي و بلبرينگي هستند.
واترپمپ (پمپ آب)
واتر پمپ يا پمپ آبکولر مانند همه پمپها از دو قسمت الکتريکي (موتور) و يک قسمت مکانيکي (پمپ) تشکيل مي‌شود.
قسمت الکتريکي
استاتور :قسمت استاتور از دو بوبين يا بالشتک تشکيل شده است، که روي هسته در داخل شيارها قرار گرفته‌اند.
روتور :
هسته روتور ، واترپمپ را از ورق‌هاي آهن سيليس‌دار تهيه و شيارهايي به منظور قرار گرفتن ميله يا هادي‌ها روي روتور ، روي آن ايجاد مي‌کنند. اين شيارها به منظور افزايشگشتاور واتر پمپ انتخاب مي شوند. در داخل آنها مواد مذاب تزريق مي‌کنند. بطوري که يک قفسه آلومينيومي تشکيل مي‌شود.
درپوش ها :درپوش‌ها محل قرار گرفتن ياتاقانها و نگهداري دو سر محور موتور مي‌باشند، و در نگهداري روتور نقش مهمي ايفا مي‌کنند.
قسمت مکانيکي
واتر پمپ :
قسمتي از مجموعه موتور کولر که به شکل پره‌هاي منظم در قسمت انتهايي (پاييني) محور قرار دارد، واتر پمپ ناميده مي‌شود، و عمل پمپاژ آب را به بدنه کولر انجام مي‌دهد. قسمتهاي مختلف پمپ عبارتند از :
      o پايه اصلي پمپ که در داخل آب قرار مي‌گيرد.

      o پروانه چهار يا سه پره که نقش توربين را داشته و آب را پمپاژ مي‌کند.

      o کفي يا پايه پمپ که در زير پايه نصب مي‌گردد و نقش آب‌بندي پمپ را دارد.

      o چپقي پايه پمپ ، محل قرار گرفتن شيلنگ ، که آب را به سه راهي منتقل مي‌کند.

    o کلاهک پمپ ، قسمت فوقاني الکتروپمپ ، که به صورت چتري بالاي الکتروپمپ قرارمي‌گيرد تا از ورود آب به داخل آن جلوگيري کند.

بدنه کولر (اطاقک هوا)
اطاقک هوا از يک مکعب تشکيل شده است که داراي کفسقف و يک بدنه ثابت مي‌باشد. سه ديوار ديگري که پوشال‌ها در آن جاي داده مي‌شوند. معمولا متحرک هستند، و مي‌توان آنها را از اطاقک جدا ساخت. در مواقع تعويض پوشال‌ها و يا سرويس کولر اين کار ضروري است. قسمت ديوار ثابت از طريق يک دريچه لبه‌دار بايک قطعه برزنت به کانال اصلي متصل مي‌گردد. بدين ترتيب از انتقال ضربه و لرزش کولربه کانال جلوگيري مي‌شود.
شناور (فلوتر)
وسيله‌اي است که براي تنظيم مقدار و ارتفاع آب داخل مخزن کولر يا هر مخزن ديگري بکار مي‌رود، و از سرريز شدن آب جلوگيري مي‌کند. اين دستگاه که قابل تنظيم نيز هست، از يک شير فشاري که توسط يک بازو به يک کره پلاستيکي توخالي متصل است تشکيل مي‌شود.
جعبه اتصال الکتريکي
جعبه اتصال که از موادعايق ساخته شده است، به بدنه ثابت کولر در داخل آن متصل مي‌باشد. طوري که روي آن سرپيچ‌هاي اتصال ، همراه با حروف و در بعضي موارد با نقشه اتصال ديده مي‌شود. اين جعبه داراي يک درپوش محافظ است.
خازن راه‌انداز موتور کولر
اين خازن (که با سيم پيچ راه‌انداز موتور بطورسري قرار گرفته است) هنگام راه اندازي موتور در مدار قرار مي‌گيرد، و با ايجاداختلاف کار بين جريان ولتاژ باعث حرکت موتور شده و سپس توسط کليد گريز از مرکز ازمدار موتور خارج مي‌شود. پس از خاموش شدن کولر مجددا کليد گريز از مرکز خازن را براي استارت بعدي در مسير جريان